90 millió fülöpke országa

Élmények első kézből a fülöpökkel való találkozásról, helyi szokásokról, bennszülöttekről és a csodálatos Palawanról

Bejegyzések

2013.11.24. Jimbohumeister

A sárkány gyümölcse, a banán szíve. Banánon, papayán és avokádón túl - II.

Tegnap jártam a Pasig piacon - ami egy nagy lepratelep - kollégám ajánlására, mert ott jó áron lehet kapni zöldséget és gyümölcsöt és két dolog villant be. Az első gyerekkorom piacolásai, mikor elkísértem anyut, hogy segítsek cipekedni. Már három szatyor tele volt de még mindig nem volt benne semmi abból, amit felírt és tudtam, hogy jó esélyem van lekésni a vasárnap reggeli Tini Ninja Teknőcöket. A másik, hogy elkezdtem egy sorozatot, ami pont az ázsiai zöldségeket és gyümölcsöket hivatott bemutatni csak épp nem folytattam. Mielőtt még csírájában halna el ez a remek kezdeményezés itt a következő rész a sárkány gyümölcsről és a banánról. Tudom-tudom a címben az van, hogy banánon túl de meglátjátok tudok én Nektek mutatni banánt a banánon túl is!

blog_DSCF7618.jpg

A sárkány gyümölcsről túl sokat nem tudok, sokkal többször nem ettem, mint Ti. Sőt könnyen lehet van a nagybecsű között olyan is, aki többször evett sárkány gyümölcsöt, mint én. Azért gyorsan összekukáztam a netről egy-két dolgot, ami érdekes lehet.

A sárkány gyümölcs Dél-Amerikából ered, ott pitaya/pitahaya néven fut és nagy valószínűséggel európaiak hozták be Ázsiába, ahol teljesen elburjánzott (Kelet- és Délkelet-Ázsiában) és sárkány gyümölcs néven futott tovább. Három fajtája van, mindet kaktuszról szüretelik. Mióta felfedezték, az emberiség nagy részét rettegésben tartják a szabad gyökök, de a pitaya a barátunk és jól elbánik velük. Továbbá akkora adag C vitamin van benne, hogy fogyasztását csak ülve ajánlják. Segít a vércukor szint szabályozásában és sok rostot tartalmaz. Kézrátétel sajnos nem elég, hogy a gyümölcs jótékony hatásait élvezzétek, ellenben a kofa nagyon mérges lesz ha minden jöttment összetaperolja a gyümölcseit így bizonyos esetekben vérnyomásemelő mellékhatása is lehet.

dragonfruit_tree.jpg

Kép forrása: www.cactusfile.com

Már csak az a kérdés, hogy milyen az íze? Bevallom olyan rég ettem, hogy fogalmam sincs. Egyszerűen nem emlékszem de nem édes az biztos.

blog_DSCF7615.jpg

Most pedig jöjjön a banán. Amíg nem hagytam el Európát addig csak annyit tudtam, hogy van a banán, ami a banán fán nő valahol messze, a világ különböző részein. Azt bizonyos emberek importálják hozzánk és biztos egy rakat pénzt keresnek rajta. De már ez a csekélyke kis szűk tudásom sem volt igaz, mert a banán nem is fán terem, hanem a világ legnagyobb lágy szárú növényén - tehát nem fás szárú. Laci barátom azt mondta, hogy a banánfa igazából egy bazi nagy fű, ami nem kizárt wikis és netes kutatásaim alapján.

Azzal sem voltam tisztában, hogy milyen sok fajtája van. Van sárga, zöld, piros. Van kicsi és nagy. Na meg ezek keveréke, például itt van a senorita banana, ami kicsi és sárga.

blog_DSCF7634.jpg

Aztán a banana saba, ami kis dundi és kissé szögletes:

banana_saba.jpgA kép forrása: http://www.busogsarap.com/2010/02/banana-springrolls-saging-na-turon.html

További variációk a banánra balról jobbra: zöld banán (nem azért mert éretlen, ez ilyen marad és így is édes), piros banán, senorita banán, banán a nagybaniról. Persze lehet csak én vagyok tudatlan és ezeket mind kapni otthon...

Bananavarieties.jpg

A kép forrása: http://en.wikipedia.org/wiki/Banana

A végére hagytam a banán szívét. Ez a valami a köteg banán csúcsán növő csúcsos izé, de mivel ez alapján a leírás alapján az égegyadta világon senki sem tudja elképzelni, - ha igen akkor az gondolatolvasó - inkább berakok még pár képet.

bananaheart__2.JPGA bal oldali kép forrása: http://www.whatsnewph.com/2008/10/banana.html#.UpGghidZ47e

A banán szívről a külső rétegeket lehámozzák, egészen addig amíg az könnyen megy és nem csak egy kis belső "mag" marad. Minden levél alatt lapul egy sor virág - ez nagyon érdekes - van, hogy ezeket a virágokat is felhasználják. Majd a lehámozott belső magot feldarabolják és megfőzik virággal vagy anélkül sok más adalékkal, banán szíve levesnek.

bananaheart__3.JPG

bananaheart__4.JPG

bananaheart__5.JPG

komment


süti beállítások módosítása