90 millió fülöpke országa

Élmények első kézből a fülöpökkel való találkozásról, helyi szokásokról, bennszülöttekről és a csodálatos Palawanról

Bejegyzések

2013.09.25. Jimbohumeister

Mi fán terem a ..... ? Banánon, papayán és avokádón túl - I.

Odakint patakokban folyik a monszun eső, a plázákban pedig dübörög a karácsonyi gépezet - hiszen már benne vagyunk a "ber" hónapokban, ami alatt szeptemeber, október, november és december hónapokat értik - én pedig azon gondolkozom, hogy mit blogoljak Nektek, hiszen már így is lement közel 90 poszt és mindenki csukott szemmel el tud navigálni a Fülöp-szigeteken és távolról, szag alapján kiszúrja a turistalehúzó helyeket egész Ázsiában - ha pedig még Ázsián kívül is akkor elmorzsolok egy könnycseppet a szemem sarkában. Nos rájöttem akad még téma akkor is, ha nem akarom feltárni a legmélyebb bugyrokat és legnagyobb magasságokat. Talán már nem olyan sok de azért még kitart. De mielőtt új vizekre eveznénk jöjjön egy kis ismétlés, milyen is egy monszun eső. Az alábbi képen azt láthatjátok, hogyan tünteti el a tőlem körülbelül 500 méterre levő felhőkarcolót pára pajtással karöltve - ez a pára pajtás nagyon szar de késő van, fáradt vagyok és a net is lassú, hogy javítsak.

eso_egyutt.jpg

Túl sok magyarázatot nem fűzök a montázshoz. Ez az igazi vödörből öntős eső, amikor az esernyő csak arra jó, hogy lassan ázz el. Szerencsére én lakásból néztem.

Csapjunk a lovak közé! Nem vagyok nagy zöldség és gyümölcs evő de azért otthon nem lepődtem meg, ha láttam egyet a piacon. Ha a latin nevét nem is de a magyart azért tudtam. Itt viszont olyan mennyiségű ismeretlen gyümölccsel és zöldséggel találkoztam, aminek még a nevét sem tudom/tudtam, hogy ideje bemutatnom őket keresztbe-hosszába és félben is. Tehát ha csak a banánt, papayát, mangót és avokádót ismered de mindig is vágytál arra, hogy ennél többet tudj a trópusi gyümölcsökről akkor jó helyen vagy! Bár a banánról is fogok érdekeset írni, kitartóbbak el is fogják olvasni. Kóstolóval sajnos nem tudok szolgálni, esetleg lefényképezhetem a fejem előtte és utána.

Akkor nem is csigázlak Titeket tovább, pár szóval odébb fel is gördül a függöny, hogy bemutassam - dobpergés - az első versenyzőnket: az ampalaya-t.

Első ránézésre egy rücskös uborkának néz ki. Másodikra is.

ampalaya_egesz.jpgAmpalaya, háttérben láb

Állítólag nagyon egészséges de minden zöldségre, gyümölcsre ezt mondják - mindegyik rekordja valaminek, amiért feltétlen fogyasztani kell. Az ampalayának állítólag a cukorbetegség elleni küzdelemben - talán a kettes típusával szemben de ezzel lehet, hogy nagy hülyeséget írtam - vesszük igen jó hasznát, még kapszulát is készítenek belőle. Ízre nagyon keserű de ha sós vízzel mosod meg akkor valamivel kellemesebb. Főleg tojással szokták enni, rántottához hozzáadva.

ampalaya_felben.jpgFeltárul az ampalaya titka


Ezért jó az ampalaya:

"Sinasabing ang klase ng ampalaya sa Pilipinas ang pinaka-mabisang uri laban sa diabetes. Ang ampalaya ay naglalaman ng pinaghalong flavanoid at alkaloid na lumilikha ng insulin sa lapay na pumipigil naman sa pagtaas ng blood sugar ng mga taong may diabetes. Bukod dito, ang ampalaya ay pinagmumulan din ng bitamina A, B at C, at iron, folic acid, phosphorus, at calcium. Ngunit maliban sa mga ito, ang ampalaya ay nakatutulong upang gamutin ang ubo at ilang sakit sa balat. Ang ampalaya ay maaaring gamiting pampapurga ngunit maaari rin namang maging dahilan ng pagkabaog ng kababaihan." - forrás: http://health.wikipilipinas.org

Annyi biztos van benne sok vitamin meg number 1 a fülöpöknál diabetes ellen. A többit a fantáziátokra bízom.

ampalaya_belezve.jpgAlakul a reggeli

ampalaya_tisztitva.jpgUtolsó lépés, most már tudjátok mit kezdjetek egy ampalayával ha szembe jön az utcán.

komment


süti beállítások módosítása