90 millió fülöpke országa

Élmények első kézből a fülöpökkel való találkozásról, helyi szokásokról, bennszülöttekről és a csodálatos Palawanról

Bejegyzések

2012.08.30. Jimbohumeister

Kérem vigyázzanak, az ajtók nem záródnak

Mostanában tömegközlekedéssel megyek munkába, hogy miért az nem lényeg, egyszerűen csak fogadjátok el, a tényt. Abból a szóból, hogy tömegközlekedés csak a fele igaz, mégpedig az első fele: a tömeg. Ami itt folyik azt közlekedésnek nem nevezném. Amikor először találkoztam a helyi megoldásokkal nagyon elcsodálkoztam, a következő stádium az volt, hogy csak nevetni tudtam rajta a végső stádium pedig a mérgelődés lett. Bár erősen gyanítom, hogy lesz még egy állomás, a belenyugvás, legalábbis remélem. Azért nem is egy hanem kettő dolog is eszembe jutott, ami tetszik benne. Az egyik, hogy mindenki fizet a szolgáltatásért amit igénybe vesz - mert nincs bérlet, hanem akkor fizetsz amikor felszállsz vagy útközben - a másik pedig, hogy mindenki arányos fizet, ha közelebbre mész kevesebbet, ha hosszabb távra többet.

Kezdjük a buszoknál. A buszoknak két fajtája van. Az egyik a légkondis, zárt ablakos, audio/video on-board felirattal csalogatók halmaza - az Expandables 2-t hamarabb láttam egy ilyen buszon, mint a moziban... - a másik pedig a fapados. Ami szó szerint értendő de egy kép többet mond ezer szónál.

fapados_1.jpg

Ezen biztos nem kapsz gerincferdülést

fapados_2.jpg

Két kép pedig többet mond kétezer szónál

A buszozásnak megvan a maga bája - első pár alkalommal mert ezeknek saját élete és rendszere van és a tudatlan gyermek örömével fedezheted fel, hogy milyen egyedi világot alkottak meg a helyiek de egy út elég is volt a felfedezésre utána már inkább a kellemetlenség dominál. A fapados buszok nyitott ajtóval mennek végig, hogy ne kelljen értékes másodperceket elfecsérelni a dugóban az ajtónyitogatásra. Az első utamon észrevettem, hogy az ajtóval szembeni üléseken van egy kis kartartó míg a többin nincs, Felötlött bennem, hogy biztos azért van, hogy nehogy kiessenek az utasok a nyitott ajtón de aztán el is hessegettem a dolgot. Jó-jó harmadik világ de azért ez mégiscsak durva lenne gondoltam. Megkérdeztem hát a kollégát, hogy ugyan miért van ez, mire Ő megerősítette az első feltevésemet. Előfordult, hogy páran kiestek egy-egy kanyarban és azóta kötelező a karfa az ajtó melletti üléseken. Jó lesz vigyázni mert itt nem babara megy a játék. A kipotyogás azért is történhetett meg mert ahova befér egy ember, oda ketten ülnek/állnak. Egy sorban körülbelül 3 ember fér el kényelmesen de gyakran 5-en vannak és ilyenkor épp csak a fél feneked fér fel az ülésre.

A képen feltűnhet, hogy nincs leszállás jelző. Ez azért van mert minden sofőrnek van egy segédje, aki beszedi a pénzt és egyben élő le és felszállás jelzőként is szolgál. Ha van leszálló akkor egy kis fémdarabbal csapkodja a kapaszkodót egészen addig, amíg tart a leszállás, aztán kikajabál az utcán ácsingózóknak, hogy szálljanak fel és addig csapkodja a busz ajtaja feletti részt amíg fel nem szálltak. Így jelez hát a sofőrnek. Ilyen az ajtó mellett:

Az, hogy a videón és a képeken nincs épp nagy tömeg ne tévesszen meg senkit. Nem akartam 50 embert telibefényképezni....

duplaajto.jpg

A dupla ajtós buszok azért jók, mert egy ügyesen bevett kanyarba kétszer annyi helyet lehet felszabadítani

A fapadosok nemcsak nyitott ajtóval mennek, hanem általában nyitott ablakkal is és ha esik vagy esett akkor a melletted elhaladó kocsik kereke "finom" permetet ver az arcodba. Persze le is lehet húzni az ablakot de akkor iszonyat fülledt levegő lesz igen hamar. Menet közben mindenféle árusok szállnak fel, akik vizet, mogyit, édességet stb.-t árulnak. Egyszer észrevettem, hogy az egyik ilyen árusnak, aki valami zenét hallgatott csak az egyik fülében volt fülhallgató, a másikban egy 10 peso-s figyelt. Erről is érdeklődtem a kollégáknál, akik azt mondták, hogy valakik szerint ez vagány dolog - mint régen nálunk ha valaki a füle mögé tett egy szál cigit - ezért nem árt figyelni, hogy honnan kapod a visszajárót! Mellesleg jófajta fülfertőzést lehet így összeszedni.

Eltekintve az eddigi kellemetlenségektől vagy ezeket nevezzük inkább még kalandnak, a legrosszabb, hogy nincsenek igazi megállók. Megy a busz és ahol leintik vagy ahol valaki le akar szállni ott megáll és agybajt kapok amikor 50m-en háromszor állunk meg mert a helyiek nem hajlandók ekkora távokat gyalogolni - erről itt olvashatsz bővebben: http://90milliofulopke.blog.hu/2012/08/30/a_gyaloglas_vege_3 - arra hivatkozván, hogy milyen meleg van. Ennek köszönhetően egy 20 perces útból mondjuk lesz 40 perc, ja és a legjobb, hogy menetrend sincs ezért van, hogy egy csomóponton ahol sok ember fordul meg megáll a busz 5 percre és várja, hogy jöjjenek és jöjjenek. Ezt úgy lehet fokozni ha mondjuk csak egy busz fér el azon a helyen és mindenki áll mögötte mert az első nem hajlandó még tovább menni. Ehhez már csak hangyaf@snyi az az adat, hogy az EDSA-n - az út ahol járok - mindkét irányba 2-2 sávot dedikáltak csak a buszoknak de anno 5.000 járműre tervezték és a jelenlegi felmérések szerint 12.000 busz jár rajta. Valószínű azért ilyen kaotikus az egész mert minden magánkézben van buszok, jeepneyk, magasvasút vonalak stb. így ha jön 100 busz egymás után az lehet, hogy mind más kezén van. Lehet, hogy bérli a sofőr lehet, hogy saját. Azért vannak társaságok, akiknek akár van 50 busza de nem ez a jellemző.

A következő posztban magasvasutazunk egyet, aztán átszállunk egy jeepneyre.

Apropó - sose lesz vége ennek a posztnak - a buszról való leszálláshoz még annyit, hogy nem feltétlen a járdánál tesz le, nem keveset láttam olyat, hogy mondjuk két sávot ki kellett gyalogolnia a leszállóknak forgalomban, hogy járdát érjen a lábuk!!! Továbbá nem feltétlen áll meg teljesen a busz mikor valaki le vagy fel akar szállni, van hogy lassan araszolgat. Ha már ennyit olvastatok még pár kép "megállókról".

megallo.jpg

Az emberek egyszerűen csak benyomulnak a külső sávba. Ez épp egy kereszteződés után van de a buszost ez nem zavarja, simán megáll ott is és számtalan helyen van ilyen. Márpedig elég kellemetlen lehet, ha épp előtted van és beragadsz emiatt a kereszteződésbe. Tulajdonképpen, ha a közlekedés alapján kéne megítélnem a fülöpöket, azt mondanám, hogy idióták.

jobbra.jpg

Egy megállóból - ami konkrétan egy felüljáró pereme - készült kép ha jobbra nézünk - épp egy utas bandukol leszállás után célja felé, persze előtte 3 sávon még át kell kelnie.

balra.jpg

Ugyanabból a megállóból balra tekintve


A légkondis buszokról annyit, hogy amit nyersz a réven azt elveszted a vámon. Lassabbak mint a fapadosok, néha túl hidegek is és video vagy zene ami megy nem feltétlen felel meg a stílusodnak cserébe jó hangos.