90 millió fülöpke országa

Élmények első kézből a fülöpökkel való találkozásról, helyi szokásokról, bennszülöttekről és a csodálatos Palawanról

Bejegyzések

2012.04.26. Jimbohumeister

KL - A nagy meglepetés

Bár Kuala Lumpur után eltelt 2 hét és pár napja már HangZhouban vagyok de erről még mindenképp irnom kell – meg arról, hogy ezen a billentyűzeten nincs hosszú „i”, ne csodálkozzatok ha nem találtok majd egyet sem a következő egy hónapban (utána majd annál jobban fog esni egy hosszú „i” látványa - lol).

Amikor Kualába mentem nem voltak várakozásaim, majd lesz amilyen lesz. Tulajdonképpen azért néztem meg a várost mert azon keresztül ment a repülő Manilában, gondoltam akkor már kicsit nagyobb hézagot rakok a két járat közé és eltöltök ott pár napot. Vettem hát egy utikönyvet, abban szép szines képek voltak, kinéztem pár dolgot, nagyon nem lőhetek mellé 4.5 nap alatt. Azt tudni kell, hogy KL Ázsia egyik legbiztonságosabb városa, attól nem tartottam, hogy épp ott fognak elrabolni. Ami azonban ott várt az nagyon meglepett!

Még sosem tapasztaltam olyan harmóniát város és természet között mint KLben, továbbá az emberek is olyan békében élnek ott egymással, amiről a közelkelet mindig is álmodott és csak álmodni fog. KL története az 1800-as évekre nyúlik vissza, amikor ónt találtak a folyók mentén – Klang és Gombak – és egy csapat kinai elindult, hogy bányát csináljon ott. Aztán jöttek a szúnyogok és visszaverték őket – malária. Akkor megint ment egy csapat kinai de megint visszaverték őket. Mindez addig ment, amig a szúnyogok bele nem fáradtak a sok kinaiba – lássuk be a szúnyogoknak nem volt sok esélyük – és végre sikerült állandó telephelyet létrehozniuk. Aztán a bányák mellett megnyiltak a kajás bódék, jött a szórakoztatóipar stb. Egyre több népség keveredett oda indiai, arab még több kinai és persze maláj. Itt jön be a képbe a csoda. Úgy él együtt keresztény, muszlim, hindu, hogy nincsenek mindennapos lövöldözések, robbantgatások vagy bármiféle merényletek, mint közelkeleten. Pedig ott még a nép is majdnem egy, legalábbis nem különbözik annyira egymástól mint az előbb felsoroltak. Itt a 4 féle nemzet 3 fajta vallással harmóniában él együtt. Egyik sarkon egy hindu templom, a másikon egy keresztény, a harmadikon meg egy muszlim. Szóval ilyen is van, csak ezt nem látod a hiradóban, hogy ma sem történt semmi balhé KL-ben mert annak nincs hirértéke. Elég hihetetlennek tűnt ez, ezért megkérdeztem egy helyit, hogy ez mindig igy volt-e, azt mondta, hogy nem. Egyszer volt valami balhé – na nem túl komoly – és akkor leült egy asztalhoz mindegyik fél és aláirtak egy szerződést. Azóta okés a helyzet, ha felmerül valami probléma, akkor összeülnek és keresnek rá megoldást. Persze figyelnek is arra, hogy ne legyen gond – lássuk be, kell erőfeszitést tenni azért, hogy ez működjön is, magától nem megy. A vonaton például láttam olyan táblát kitéve, hogy viselkedj úgy, hogy senkit ne háborits fel vele és egy csókolózó pár volt rajta áthúzva. Nem is láttam egyetlen olyan párocskát sem a 4.5 nap alatt, akik akár kézenfogva sétáltak volna.

A valláshoz hozzátartozik még egy érdekesség. A muszlimoknak napi ötször kell imádkozniuk ezért mindehol van imaterem, - vasútállomásokon, metróállomásokon, benzinkutakon tényleg mindenhol - ráadásul pénteken egy órás imát kell tartaniuk - azthiszem délután 1-től - a templomban igy ők vagy visszamennek ima után és dolgoznak későig vagy szombaton bemennek fél napra. Namost, ennek a pénteki hosszú imának köszönhetően, meg annak, hogy északon 90-95% muszlim, Malájzia északi részén vasárnaptól-csütörtökig dolgoznak, hogy a péntek zavartalan legyen, mig középen és délen hétfőtől-péntekig.

A természet és a város hamróniájáról meg csak annyit, hogy mindenhova fákat, bokrokat és virágokat ültetnek és gondozzák is. Az alábbi képen például van egy kakukktojás fa. Ekkora felbontásban nem valószinű, hogy megtaláljátok miért de elárulom, hogy a középen látható magas fa igazából egy antenna torony mobil és tévé szolgáltatók dobozainak.

 

A vakokra is nagyon odafigyelnek, mert a városban szinte mindenhol van nekik vezetősáv a járdán. Mondjuk a sok mászkálás közben csak egyszer találkoztam vak emberrel, az sem olyan helyen császkált ahol volt ilyen de ez mindegy. Én meg nagy bátran odamentem és megkérdeztem, hogy segithetek-e pedig nem is ismertem a várost... szerencsére lekoptatott. A jólét szembetűnő. Annak köszönhetően, hogy van olajuk 150 Ft az üzemanyag literje. Minden családban van legalább 2 kocsi és a város és a közterületek is szépek. A kormány ösztönzi az emebereket, hogy a saját országukba készitett termékeket vásárolják.

komment


süti beállítások módosítása