90 millió fülöpke országa

Élmények első kézből a fülöpökkel való találkozásról, helyi szokásokról, bennszülöttekről és a csodálatos Palawanról

Bejegyzések

2012.01.18. Jimbohumeister

Én már nem aggódom

Volt idő mikor még aggódtam, hogy mi lesz a természettel. Láttam a híreket, hogy egyre több állatfaj van a kihalás szélén, országnyi területeken vágnak ki erdőket, szennyezik a tengereket és egyéb nyalánkságok. Szóval azt hiszem jogosan aggódtam nem csak valami túlzott paranoia volt de mióta Manilában élek az aggodalmam megváltozott. Eltűnt! Már nem aggódom! Már tudom mi lesz a természet sorsa. A Fülöp-szigetekre vezető repülőutamon elgondolkoztam, látva éjszaka azt a sok várost fentről, 10 km magasról. Óriási fénykupacok egytől egyig - ez rengeteg energiát jelent. Miért is írom ezeket?

Nos sok dolog van ami körbevesz minket de nem is érezzük és észre sem vesszük egészen addig, amíg nem találkozunk velük "szemtől szembe", saját bőrünkön érezve. Körbe vehet a szeretettől kezdve - mondjuk az baj ha nem érzed - a kollégák szellentésén át - azt jobb ha nem érzed - bármi. Kivágott erdők - bútorok formájában -, lebontott hegyek - házak és fém tárgyak formájában.

Mivel találkoztam itt szemtől szembe? Többek között iszonyat szmoggal.

Nyitott szemmel járok Manilában mert sok újdonság van. Ez alatt azt értem, hogy nem keresek semmit, mert rájöttem, az a baj azzal, ha keresek valamit, hogy mindig csak arra figyelek és csak azt látom meg, így elmegyek egy csomó más érdekes dolog mellett. Ezért próbálok nem keresni, hogy minél több mindent meglássak - az élet tele van paradoxonokkal.

Így vettem én légkondi szűrőt, annak ellenére, hogy nem kerestem és nem is gondoltam rá előtte, hogy nekem ez kellene. Viszont mikor megláttam arra gondoltam, hogy miért is ne vegyem meg. Legalább pörgetem kicsit a fülöp gazdaságot - nehogy már ne ragadjak meg minden alkalmat arra, hogy hozzájáruljak a kis pesoimmal a helybéli korrupt politikusok következő villájához, meg nehogy már ne tudják kifizetni a rabszolgáik bérét, a rabszolgákat nem véletlen nem tettem idéző jelek közé - baj nem lehet belőle ha van egy extra szűrő a légkondimban.

Meg is vettem nagy boldogan, végre valami hasznos dolog. Nos ahhoz, hogy ezt a szűrőt beszereljem szét kellett szedni a légkondit és a használati útmutató ajánlása szerint a gyári szűrőt ki kellett takarítani. El is kezdtem sikálni, hát kár, hogy nem csináltam képet róla. Olyan volt, mint mikor a TV Shopon látod, hogy valami tisztítószert fröcskölnek egy kendőre, törölnek vele egyet és a feketéből fehér lesz. Annyi volt a különbség a TV Shopos reklámhoz képest, hogy nálam nem csillant egyet a felület a törlés után. De sebaj, most szép tiszta a gyári szűrő, beteszem, rárakom az extra szűrőt amit vettem és itt majd olyan lesz a levegő, hogy hozzám jönnek gyógyulni a tüdőszanatórium helyett. Nem telt el egy hét, azaz egy darab hét és a szűrő a következőképpen nézett ki - pedig én a 28-on lakom, ez azt jelenti, hogy mondjuk 70 méter magasan ilyen a levegő!

Egy kis magyarázat a képhez. A fehér az eredeti szín, amiből kivágtam egy darabot, hogy berakjam a légkondiba. Na az most a sötét szürke, egy hét után. Én sosem értettem azokat, akik Pesten a körút mellett görkoriznak meg futnak meg ilyenek, de három hónap Manila után azt kell mondjam, hogy a budapesti körúti levegő simogatás és ölelés a tüdőnek.

Itt van egy kép a Halál útról - azért nevezik így mert amíg be nem vezették a 60 km/h sebességkorlátot addig naponta hullottak itt a fülöpök. Ez a kép csak egy szakasza az útnak, ahol nem kevesebb, mint 2x10 sáv van - esküszöm eredetileg leszállópályának építették csak a végén kiderült, hogy rossz helyre került és autóúttá avanzsálták.

Az a szürke csík a város felett a "szmogbúra"

Roppant kreativitásomnak köszönhetően nekem öröm is van az ürömben! Rájöttem, hogy ezeket a légkondi szűrőket tök jól lehet használni szmog alapú képek megalkotására! Csak le kell ragasztani a filter egyes részeit, ott fehér marad, a többi részen meg fekete lesz hamar. Lehet belőle például sakktáblát csinálni, a bábukat sem lesz nehéz beszerezni. Majd stílszerűen kifaragom őket kihaló félben levő állatok csontjaiból! Bár az első installációm szerintem szmog pálmafa lesz, szmog tengerparttal. Csinálok majd egy albumot a képekből és lehet rendelni belőle! Vállalom egyedi képek készítését is de az drágább lesz!

Egy a sok dugó közül, ami 4 sáv szélességben van ameddig a szem ellát

Itt egyébként nincs szmog riadó. Annyi a megszorítás, hogy hétfőn azok a kocsik nem közlekedhetnek, amiknek 1-re vagy 2-re végződik a rendszámuk, kedden azok, amiknek 3-ra vagy 4-re és így tovább. Tehát hétfőtől péntekig minden kocsinak van megszorítása.

Azért a fülöpök védelmében annyit mondok még, hogy már mindenhol energia takarékos égőt lehet csak kapni, szerintem ez sokat számít egy ekkora városban. Ráadásul vannak olyan piszoárok, ahol nincs víz öblítés és a felirat szerint ez évi 150.000 liter víz megtakarítását jelenti. Igaz, hogy büdik kicsit de azt a fél-egy percet ki lehet bírni a szent cél érdekében.

komment


süti beállítások módosítása